Blog

Sochi 2014 logo

Als er voor een groots evenement als de olympische spelen een logo ontworpen moet worden, kun je er zeker van zijn dat er discussie ontstaat over het resultaat. Voor de winterspelen in Sochi in 2014 luidde de opdracht als volgt:

“The goal was to scatter the myth about the image of Russia as a cold and unfriendly country. The symbolics should represent Russia and its genuine friendly spirit and hospitality.”

Dan volgen nu twee kandidaten. Oordeel zelf maar welke van de twee vriendelijker, gastvrijer en minder koud over komt.

Hier de winnaar, gemaakt door Interbrand:
Sochi-Interbrand

En de verliezer, ontworpen door Transformer Studio:
Sochi-Transformer

Genoeg discussiestof.

Did you know 4.0

Een aardig filmpje over de betekenis van het veranderende media landschap. Kranten en TV krijgen het steeds moeilijker, sociale media en mobiele media groeien explosief.

Objectified

Onafhankelijk filmmaker Gary Hustwit heeft na zijn vorige film Helvetica een tweede film over design gemaakt: Objectified. Op dit moment toert hij de wereld over om zijn film te laten zien. Gisteren bezocht hij Amsterdam, waar in een uitverkochte zaal een mengeling van grafisch designers, industrieel ontwerpers en andere geinteresseerden de hitte trotseerden om Objectified te bekijken. Na afloop was er ook de mogelijkheid Gary vragen te stellen.

De documentaire gaat over de producten die ons omgeven, het ontwerp ervan en de mensen die de producten ontwerpen. Hij gaat over het verhaal dat achter elk object te vinden is, van een eenvoudige tandenborstel, de stoel waarop je zit tot de nieuwste iPhone. Hij gaat over het creatief ontwerpproces dat vooraf gaat aan het maken van het product. Maar ook over de persoonlijke relatie die mensen hebben met producten, over de manier waarop producten identiteit geven en invloed hebben op ons leven. Tot slot is er ook de vraag van duurzaamheid. Kunnen we zo doorgaan met nieuwe producten ontwerpen? Moeten er dingen veranderen in dat ontwerpproces?

Na het zien van de vorige film, Helvetica, wist ik al dat deze film ook erg interessant moest zijn. Mijn verwachtingen kwamen zeker uit. Gary Hustwit weet de interviews, beelden en muziek op zo’n manier aan elkaar te plakken dat een erg mooi geheel onstaat. Interessant voor ingeweiden maar tegelijkertijd toegankelijk voor mensen buiten het veld van (grafisch) design. Wellicht dat je na het zien van deze film toch anders aan gaat kijken tegen de producten die je omgeven. Misschien dat je de volgende keer als je in een winkel staat toch even stilstaat en bedenkt waarom je iets koopt. Of je iets wel echt nodig hebt. Gary zelf over hoe het maken van de film invloed gehad heeft op zijn persoonlijke kijk op objecten in dit interview:

It’s definitely made me think more about the objects I own, and the decision making process I go through when I’m buying new things.

If I buy a chair now, I have to say to myself, Will I keep this chair the rest of my life? Is this something I won’t get bored with? I don’t mind spending more for an object if it’s the highest quality, and if I think it’s going to last. Obviously that’s harder with gadgets and tech items, but for everything else in my life, I’m approaching consumption differently. I want to simplify my life, which includes all the stuff around me. It’s not that I want to stop buying things altogether, I just want to streamline my lifestyle.

Maybe that’s just me. But at several times during the making of the film, I’ve wanted to get rid of all my possessions.

Dus voor ieder die niet de kans heeft gehad de film te zien: wacht nog even af en bekijk de DVD die later dit jaar zal verschijnen of hoop op een TV-uitzending.

Wat is een browser?

Google vroeg op Times Square in New York aan toevallige passanten wat een “browser” is.

Minder dan 8% van de mensen die ondervraagd werden kon een goed antwoord geven.

Het is natuurlijk een beperkte steekproef, maar dit filmpje laat wel mooi zien hoe belangrijk het is om je als webdeveloper te blijven realiseren hoe weinig de gemiddelde leek echt weet over de technische kant van het gebruik van hun computer en internet. Bij het maken van een website of web applicatie is dat iets waar je rekening mee moet houden. Geen ingewikkelde technische foutmeldingen laten zien. Geen technische termen gebruiken. Letten op helder, eenvoudig taalgebruik.