Waarom sommige sites compleet in Flash gebouwd worden is me een raadsel. Hoe creatief het er ook uit ziet, hoe mooi de animaties ook zijn, voor de meeste websites werkt het gewoon niet.
Een website bezoek ik met een doel. Ik wil wat specifieke informatie hebben of ben gewoon geinteresseerd in een onderwerp. Ik arriveer op de site en het eerste en enige wat ik te zien krijg is een tellertje of animatie die aangeeft dat het laden is begonnen. Of de boodschap die meldt dat ik alleen verder kan als ik plugin X en browser Y heb.
Nog erger is als er direct muziek begint te spelen. Met een beetje geluk is m’n internetverbinding snel genoeg, hebben ze de laadtijd beperkt gehouden en zie ik gelijk iets verschijnen. Als het een intro is en ze zijn vooruitdenkend geweest is er een mooi “skip intro” linkje waar ik dankbaar gebruik van maak.
Ben ik eindelijk zover dat ik de hoofdpagina te zien krijgt, begint het ontrafelen van de zo creatief bedachte navigatie. Rara, wat zouden de menuknopjes zijn? Met een beetje geluk gaan er niet al te veel dingen bewegen (“animeren”) als ik over de knopjes heen ga met m’n muis en kan ik redelijk vlot verder.
Als ik pech heb moet ik ook wachten op het laden van de volgende pagina. Of ik vervolgens wat nuttige informatie weet te vinden is de vraag. Als ze erg hun best gedaan heb is er nog wel wat tekst te zien, anders een paar animaties of filmpjes. Als ik al zover ben gekomen is het nu toch echt het moment dat ik afhaak en op zoek ga naar een andere site over het onderwerp.
Een voorbeeld? Neem nou de site over Mulhollanddrive. Ik wilde alleen maar wat meer weten over de film, de regisseur en zijn andere films. Volgende keer maar gelijk naar het artikel op wikipedia. O ja, ik weet niet wat die twee popups waren op de site van Mulhollanddrive, maar laat die voortaan ook maar achterwege.
Update 10 mei: Jared Spool ergert zich ook aan Flash splash pages. Hij geeft een mooi voorbeeld van hoe het niet moet.
Volledige Flash websites moeten volgens mij wel kunnen, zonder al te veel problemen, maar enkel waar het effectief een meerwaarde biedt.
Sommige websites hebben nu eenmaal niet genoeg content om de gebruiker bezig te houden, en daar kan Flash een meerwaarde betekenen, zodat de gebruiker toch nog ff doorsurft.
Een project van mijzelf waar ik Flash toch een heuse meerwaarde vind: http://desaturated.be/_projects/electrabel/
(Ik heb hier wel niet aan SEO gedaan, daar dit slechts een schoolproject was). Deze site moest enkel de bijhorende tv-commercials en affiches ondersteunen, en doorlinken naar de site van de energiemaatschappij Electrabel (wat misschien wat duidelijker zou kunnen, nader bekeken).
Ook een site zoals http://www.adobe.com/creativelicense/ werkt niet slecht, de informatie is gemakkelijk te verkrijgen, en het is ook niet de bedoeling om mensen te overhalen terug te komen. Informeren en verkopen, meer niet, wat hier wel goed werkt.
De site over Mulhollanddrive die u als voorbeeld geeft, is waarschijnlijk een van de slechtere sites die ik de laatste tijd gezien heb. En Flash biedt hier duidelijk geen meerwaarde, maar ligt dit aan Flash, of aan de ontwerper die een verkeerde keuze maakt qua medium?!